ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΓΑΛΛΙΚΟ ΧΑΡΤΗ: Η ΣΥΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΠΕΡΑΝΤΗ ΕΛΛΑΔΑ.
ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΖΑΝ ΝΕΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.
(Ζεύγμα, Λάρισσα, Επιφάνεια, Έμεσα, Σαλαμινιάς, Βέροια, Χαλκίς, Αντιόχεια, Απάμεια, Ζηνοβία...)
Την Απάμεια του ποταμού Ορόντου την έχτισε δίπλα στον ποταμό Ορόντη ο Σέλευκος Νικάτωρ, γύρω στο 300 π.Χ.
Την ονόμασε Απάμεια, τιμώντας έτσι τη γυναίκα του Απάμα.
Εκεί κοντά βρισκόταν μία περσική πόλη με το όνομα Φαρνάκη την οποία επανίδρυσε ο Αντίγονος Α΄ Μονόφθαλμος το 307 π.Χ. και την ονόμασε Πέλλα.
Η μεγάλη λεωφόρος της Απάμειας.
Κατά την Σελευκιδική περίοδο απετέλεσε το στρατιωτικό κέντρο του ελληνιστικού κράτους της Συρίας, με ιπποφορβείο και 500 ινδικούς ελέφαντες (δώρο του Ινδού ηγεμόνα Σανδρακόττου στον Σέλευκο Α΄).
Αποτέλεσε τη δεύτερη πρωτεύουσα του βασιλείου.
Εκτεινόταν πάνω σε ένα ομαλό οροπέδιο και στο μέσο της δυτικής πλευράς υψωνόταν η ακρόπολη. Το σχέδιό της ήταν ορθογώνιο και μια κύρια αρτηρία, με κατεύθυνση από Βορρά προς Νότο, το χώριζε σε δύο τμήματα. Η πόλη τέλος προστατευόταν από ισχυρό τείχος σε σχήμα ακανόνιστου τετραπλεύρου που είχε διαστάσεις 2.100 Χ 1600 μ. περίπου. Η πόλη άκμασε κατά τη Ρωμαϊκή και τη Βυζαντινή περίοδο. Έπαιξε ρόλο στην κατάκτηση της Συρίας από τους Μωαμεθανούς και στους πολέμους των Σταυροφοριών.
Η Απάμεια είναι κυρίως γνωστή ως γενέτειρα του πολυμαθούς Μέσου Στωικού Ποσειδώνιου (135-51π.Χ.), ο οποίος υπήρξε μαθητής του Παναίτιου του Ρόδιου, ίδρυσε σχολή στη Ρόδο, όπου και δίδαξε σε Έλληνες και Ρωμαίους, ενώ το όνομά του έχει συνδεθεί και με την κατασκευή του μηχανισμού των Αντικυθήρων.
Το σημερινό της όνομα είναι Qal'aat al Madiq.
Ιωάννης Τραυλός, «Πόλεις των Σελευκιδών», Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, τομ.Ε΄, (1974), σελ. 473
Ένα από τα 30 ψηφιδωτά που έχουν κλαπεί από την αρχαία Ελληνική πόλη της Απάμειας, κοντά στην σημερινή Χαμά.
(Σύλλογος προστασίας αρχαιολογικής κληρονομιάς Συρίας).
Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΙΣΛΑΜΙΚΑ ¨ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ".
Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΣΥΡΙΑΣ ΧΑΜΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΡΧΑΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΗ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ.
Η Χάμα είναι μία πόλη στις όχθες του Ορόντη, στην κεντρική δυτική Συρία. Απέχει από τη Δαμασκό 213 χιλιόμετρα και βρίσκεται 29 χιλιόμετρα βόρεια της Χομς. Είναι πρωτεύουσα του κυβερνείου Χάμα. Σύμφωνα με την απογραφή του 2010, η Χάμα έχει 698.928 κατοίκους, γεγονός που την κατατάσσει τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της Συρίας μετά τη Δαμασκό, το Χαλέπι και τη Χομς.
Η Χάμα κατοικείται από τους προϊστορικούς χρόνους, σε ένα μαίανδρο του Ορόντη, αλλά σύντομα αναπτύχθηκε γρήγορα. Κατά τους ελληνιστικούς χρόνους, η Χάμα ήταν γνωστή με το όνομα Επιφάνεια. Τον 7ο αιώνα μ.Χ., η πόλη πέρασε στην αραβική σφαίρα επιρροής και το 1516 έγινε μέρος της οθωμανικής αυτοκρατορίας, μέχρι το 1918, όταν και πέρασε σε γαλλική κυριαρχία, όπως και η υπόλοιπη Συρία. Η πόλη ανεξαρτητοποιήθηκε, όπως και η Συρία, το 1946.
Ο Ορόντης είναι ο μεγαλύτερος και σημαντικότερος ποταμός της Συρίας με συνολικό μήκος ρου περίπου τα 400 χλμ. Ο Ορόντης πηγάζει από τον Αντιλίβανο, κοντά στην αρχαία Ηλιούπολη (Μπάαλμπεκ), στην ανατολική πλευρά της Μπεκάα|Κοιλάδας Μπεκάα. Εκεί ρέει βόρεια, παράλληλα με την ακτογραμμή και τις οροσειρές Λίβανο και Αντιλίβανο. Kατευθύνεται προς βορρά, περνώντας από τις πόλεις Χομς και Χάμα. Σύμφωνα με τον αρχαίο γεωγράφο Στράβωνα, ο Ορόντης έρρεε υπογείως για μια απόσταση περίπου 8 χιλιομέτρων ανάμεσα στην Απάμεια και στην Αντιόχεια, όμως στην πραγματικότητα βρίσκεται μέσα σε ένα πολύ στενό και δυσπρόσιτο φαράγγι. Από την Αντιόχεια, (σημερινή Antakya), την οποία και παραρρέει, δεχόμενος προηγουμένως δύο παραποτάμους, τους Αφρή και Καρά-σου (ο Αφρή είναι ο μεγαλύτερος παραπόταμος του Ορόντη), συνεχίζει με αντίθετη κατεύθυνση, από βορειοδυτικά προς νοτιοδυτικά. και τελικά εκβάλλει στη Μεσόγειο, νότια της Σελεύκειας, (σημερινή Σαμαντάγκ), στην τουρκική επαρχία Χατάι.
Το μήκος του ποταμού στον Λίβανο είναι 35 χιλιόμετρα, στη Συρία 325 χιλιόμετρα και στην Τουρκία 88 χιλιόμετρα. Οι Μπάζζα και Νατζίμπ υπολόγισαν ότι το μήκος του ποταμού στη Συρία είναι 336 χιλιόμετρα. Ο ποταμός σχηματίζει τα σύνορα Συρίας-Τουρκίας σε μήκος 31 χιλιομέτρων. Στη περιοχή του Ορόντη, που αποτελεί και ένα φυσικό πέρασμα με ανάπτυξη σπουδαίων πεδίων έχουν γίνει πολλές ιστορικές μάχες. Επίσης ο ίδιος ο ποταμός αποτέλεσε φυσικό σύνορο κατά διάφορες ιστορικές εποχές τόσο από τους Αιγυπτίους μέχρι και τους Σταυροφόρους και Βυζαντινούς, καλούμενος τότε από τους Ενετούς Φαρφάρ. Αν και ο ποταμός λόγω του ισχυρού ρεύματός του δεν είναι ακόμη και σήμερα πλωτός, αποτελεί βασικό οικονομικό παράγοντα στη γεωργική ανάπτυξη της περιοχής.
Στην αρχαία τέχνη ο Ορόντης απεικονίζεται συνήθως ως έφηβος γυμνός που αναδύεται από το νερό στα πόδια του περίφημου χάλκινου αγάλματος της «Τύχης της Αντιοχείας», που ήταν έργο του διάσημου Σικυώνιου γλύπτη Ευτυχίδη. Επίσης ο Ορόντης φέρονταν και στα νομίσματα της πόλης της Σικυώνας
Τετράδραχμα της Αντιόχειας, ο Ορόντης διακρίνεται δεξιά, στα πόδια της Φορτούνας
Στην αρχαιότητα φερόταν με το όνομα Τυφών από τον γίγαντα Τυφώνα ή Τυφωέα, για τον οποίο υπήρχε ο μύθος ότι κεραυνοβολήθηκε από τον Δία από τον οποίο και άλλαξε στη συνέχεια το όνομά του. Επίσης λεγόταν και Αξιός, Δράκων και Λάδων. Αιτία αυτών των ονομάτων θεωρείται το πολύ ορμητικό ρεύμα, το οποίο ακόμη και σήμερα είναι απρόσιτο σε ποταμοπλοΐα, πέρα από το ύψος της Αντιόχειας.
Ένα ψηφιδωτό από την Ελληνική πόλη Απάμεια της Συρίας που
κλάπηκε από τους τζιχαντιστές
Οι μύθοι που περιβάλλουν τον ποταμό καταδεικνύουν τις προσπάθειες να ελεγχθούν παραγωγικά τα νερά του και φανερώνουν τα έργα διευθέτησης των υδάτων του.
Η μεγάλη λεωφόρος της Απάμειας.
α) Σύμφωνα με μια εκδοχή ο Ορόντης, γιος του Ωκεανού και της Τηθύος, ερωτεύτηκε την Ωκεανίδα Νύμφη Μελίβοια και ξεχείλισε πλημμυρίζοντας την ύπαιθρο, ως τη στιγμή που τιθασεύτηκε από τον Ηρακλή.
β) Ο Ορόντης ήταν ένας Ινδός ήρωας, πολεμιστής φοβερός, είκοσι πήχεις ψηλός. Πληγώθηκε από τον Διόνυσο και αυτοκτόνησε. Το πτώμα του παρασύρθηκε από τα νερά του ποταμού που ονομάστηκε από τον ήρωα. Κατά τη ρωμαϊκή εποχή άλλαξαν την πορεία του ποταμού για να διευθετήσουν την παλιά κοίτη. Κατά τη διάρκεια των εργασιών βρήκαν μια μακριά γύψινη σαρκοφάγο, που περιείχε ανθρώπινο σκελετό τεραστίων διαστάσεων, για τον οποίο το μαντείο της Κλάρου είπε πως ανήκε στον ήρωα Ορόντη.
Ο Ορόντης ποταμός στα πόδια της προσωποποιημένης Αντιόχειας.Πηγή: Παρίσι, Μουσείο του Λούβρου
Χάλκινο αγαλμάτιο των αρχών του 2ου αι. π.Χ., αντίγραφο μεγάλου αγάλματος που ο γλύπτης Ευτυχίδης έφτιαξε γύρω στο 300 π.Χ., όταν ο Σέλευκος ίδρυσε την Αντιόχεια της Συρίας. Παριστάνεται σε βράχο η Τύχη, μία από τις Ωκεανίδες στη Θεογονία, με διάδημα που μιμείται τα τείχη της πόλης Αντιόχειας και κρατώντας δέσμη από στάχυα στο χέρι. Κάτω από τα πόδια της εμφανίζεται, ορατός μέχρι τη μέση και προσωποποιημένος σαν νέος που κολυμπά, ο ποταμός Ορόντης, στην αριστερή όχθη του οποίου κτίστηκε η πόλη.
"Τῆς δὲ Ἀσίας διετάξατο κρατεῖν καὶ βασιλεύειν Ἀντίγονον τὸν λεγόμενον Πολιορκητὴν ἕως τῆς Κιλικίας καὶ τοῦ Δράκοντος ποταμοῦ τοῦ νυνὶ λεγομένου Ὀρόντου τοῦ διορίζοντος τὴν Κιλικίαν χώραν καὶ τὴν Συρίαν, ὅστις Τυφῶν καὶ Ὀφίτης καλεῖται."
Ο ΠΟΤΑΜΟΣ ΟΡΟΝΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ
Πηγές: Αντιλίβανος. Εκβολές Μεσόγειος Θάλασσα,στη Επαρχία (της σημερινής Τουρκίας) Χατάι.
Ο Παυσανίας παραδίδει ότι ο Ρωμαίος αυτοκράτορας (Τιβέριος) θέλησε να κάνει τον ποταμό Ορόντη πλωτό από τη θάλασσα μέχρι την Αντιόχεια. Με την κατασκευή του καναλιού η αρχαία κοίτη ξεράθηκε και αποκαλύφθηκε σε αυτήν φέρετρο ένδεκα πηχών με έναν ανθρώπινο σκελετό ανάλογου μήκους. Οι Έλληνες συμβουλεύτηκαν το μαντείο της Κλάρου, το οποίο τους είπε πως ο νεκρός ήταν ο Ορόντης, ινδικής καταγωγής (Παυσ. 8,29,3).
Στην πρόσοψη του Διονυσιακού Θεάτρου που ίδρυσε ο Νέρων εικονίζεται μια γυναίκα που κρατάει το κέρας της Αμάλθειας, η οποία σύμφωνα με κάποιους είναι η Τύχη και κατ΄ άλλους η Ειρήνη.
Ο ΟΡΟΝΤΗΣ ΠΟΤΑΜΟΣ ΣΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ
Γύρω στα 300 π.Χ. ο Σέλευκος Α’ ίδρυσε την Αντιόχεια της Συρίας και διευκόλυνε την εγκατάσταση σ’ αυτή πολλών Ελλήνων κατοίκων. Τότε έγινε για την πόλη ένα μπρούτζινο άγαλμα της θεάς Τύχης, έργο του Σικυώνιου πλάστη Ευτυχίδη, γνωστό σήμερα από το σωζόμενο μαρμάρινο αντίγραφο του Βατικανού: η θεά απεικονίστηκε ως νεαρή κόρη, καθισμένη σε βράχο, με στέμμα στο κεφάλι που είχε τη μορφή του οχυρωτικού περιβόλου της Αντιόχειας, με του πύργους του.
Στο δεξί χέρι κρατούσε, αντί του κέρατος της αφθονίας, μικρή δέσμη από στάχυα, ενώ κάτω από τα πόδια της απεικονίστηκε προσωποποιημένος ο Ορόντης ποταμός (στην αριστερή όχθη του οποίου είχε ιδρυθεί η πόλη) με μια μορφή ωραίου νέου που πρόβαλλε από το νερό ως τη μέση.
ΜΕΡΙΚΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΡΙΑΣ.
Δίπλα από την Απάμεια υπήρχαν μικρότερες Ελληνικές πόλεις όπως τα Μέγαρα, η Λάρισα και η Απολλωνία (Στράβωνας ις, 752).
Ονομαστές ελληνικές πόλεις της Συρίας είναι και οι ακόλουθες:
Η παραλιακή Λαοδίκεια, που έλαβε το όνομα της μητέρας του Σέλευκου, ήταν επιφανής πόλη, όπως και η Σελεύκεια η εν Πιερία, μια εμπορική πόλη στις εκβολές του Ορόντη ποταμού.
Η Αρέθουσα – κτίσμα του Σέλευκου του Νικάτορα, η Επιφάνεια επί του Ορόντη ποταμού – κτίσμα του Αντίοχου του επιφανούς, η Επιφάνεια η προς τον Ευφράτη, η Βαμβύκη ή Ιεράπολις, η Βέροια, η Ηράκλεια, η Ποσείδιον, το Ηράκλειον (παραθαλάσσιες και οι δύο) και η πόλις Νυμφαίον.
Βόρεια της Αντιόχειας απαντούνταν οι ακόλουθες πόλεις: η Αντιόχεια προς Ταύρο, η Γερμανικεία, η Δολίχη, η Νικόπολις, η Κυρηστινή και η Σελευκόβηλος.
Ακολούθως η Δαμασκός, «ο οφθαλμός της Ανατολής», μετά την νίκη του Μ. Αλεξάνδρου στον Ισσό ποταμό, κατέστη ελληνική πόλη και αποικίστηκε υπό ελλήνων. Από τις διασωθείσες δε επιγραφές πληροφορούμαστε ότι στην Δαμασκό λάμβαναν χώρα και Ολυμπιακοί Αγώνες. Η πόλη Χαλκίς η επί Βήλω (ποταμός) ήταν μια ακόμη ονομαστή Ελληνική αποικία στη Συρία, κτίσμα του Σέλευκου Νικάτορος, η οποία ήτο και πατρίδα του φιλοσόφου Ιάμβλιχου του θείου. Υπήρχε και άλλη Χαλκίδα, κοντά στη Βέροια, που ονομάστηκε Κινναστρίν. Η Έμεσα – σημερινή Χομς – ήταν πατρίδα του περίφημου φιλοσόφου Ποσειδώνιου του Στωϊκού. Η πόλη της Παλμύρας, βορειοανατολικά της Δαμασκού, η αποκαλούμενη και «νύμφη της ερήμου», βρίθει ελληνικών επιγραφών.
Μερικοί ονομαστοί Έλληνες οι οποίοι γεννήθηκαν, έδρασαν και μεγαλούργησαν στην περιοχή αυτή είναι οι ακόλουθοι:
Ο Ιστοριογράφος Απολλόδωρος ο Αρτεμίτης, ο Ιατροφιλόσοφος Απολλώνιος εξ Αντιοχείας, ο στωϊκός Φιλόσοφος Απολλοφάνης εξ Αντιοχείας, ο υιός του Ιάμβλιχου Αρίστων, ο Ποιητής Αρχίας εξ Αντιοχείας, ο Ρητοροδιδάσκαλος Δημήτριος ο Σύρος, ο στωϊκός Φιλόσοφος Διογένης εκ Σελευκείας, ο Μίθρης ο εκ Συρίας, ο Ιστορικός Σέλευκος ο Εμεσηνός κ.α.
Ενδεικτικά αναφέρω και ορισμένους εκκλησιαστικούς συγγραφείς: ο Ιγνάτιος επίσκοπος Αντιοχείας, 1oς μ.Χ. αιών (οι επιστολές του υπάρχουν στον 4ο τόμο της Ελληνικής Πατρολογίας του Migne), ο Θεόφιλος επίσκοπος Αντιοχείας, (Ελληνική Πατρολογία Migne – τόμος 6), ο Σεραπίων Αντιοχείας, ο Μαλχίων ο Πρεσβύτερος, ο Απολλινάριος εκ Λαοδίκειας, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο Παύλος Σαμοσατεύς, ο Αναστάσιος ο Σιναΐτης, ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, ο Αββάς Ζωσιμάς, ο Ιωάννης Μόσχος συγγραφεύς του Λειμωνάριου, ο νομομαθής Θεόδωρος Βαλσαμών Πατριάρχης Αντιοχείας, ο Ευάγριος ο σχολαστικός συγγραφεύς Εκκλησιαστικής Ιστορίας, κ.α.
ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ
Υ.Γ.
Φωτογραφία του 1960 δείχνει Έλληνες να παρελαύνουν σαν τσολιάδες στην Βεγγάζη της Λιβύης!
Απάντησηhttps://www.defencenet.gr/istoria/914190_fotografia-toy-1960-deihnei-ellines-na-parelaynoyn-san-tsoliades-stin-beggazi-tis
Φωτογραφία από το μακρινό παρελθόν δείχνει Έλληνες της Λιβύης να παρελαύνουν το 1960 στην Βεγγάζη της Λιβύης με παραδοσιακές ελληνικές στολές !
Φυσικά αναρωτιόμαστε αν υπάρχουν ακόμα Έλληνες στην Λιβύη και που είναι τώρα τα τότε παιδιά της φωτογραφίας και αν έχουν απογόνους.
Η ΛΙΒΥΗ, ΜΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΩΡΑ ΕΔΩ ΚΑΙ 3.000 ΧΡΟΝΙΑ
https://zenonpapazaxos.blogspot.com/2021/05/3000.html
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΗΝ ΤΥΝΗΣΙΑ. ΞΕΝΑΓΟΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΣΕ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΤΙΣΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΥΝΗΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΚΑΛΟΥΝ: ΡΩΜΑΪΚΑ ΘΕΑΤΡΑ, ΑΡΑΒΙΚΑ ΦΡΟΥΡΙΑ, ΕΒΡΑΪΚΕΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ, ΧΩΡΙΑ ΒΕΡΒΕΡΙΝΩΝ...
http://zenonpapazaxos.blogspot.com/2021/05/blog-post_60.html
ΤΑ ΔΙΕΘΝΗ ΕΙΔΗΣΕΟΓΡΑΦΙΚΑ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ (ΑΣΣΟΣΙΕΪΝΤΕΤ ΠΡΕΣ. ΡΩΙΤΕΡ κλπ), ΣΤΙΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ ΤΟΥΣ, ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΣΑΝ «ΡΩΜΑΪΚΕΣ».
https://zenonpapazaxos.blogspot.com/2021/05/blog-post_44.html
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΕΚΑΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΟΙΛΗΣ ΣΥΡΙΑΣ
https://zenonpapazaxos.blogspot.com/2021/05/blog-post_93.html
ΟΙ ΤΟΥΑΡΕΓΚ ΤΗΣ ΣΑΧΑΡΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ; Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΤΩΝ ΤΟΥΑΡΕΓΚ ΜΕ ΤΟ ΔΙΠΛΟ Ε ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
https://zenonpapazaxos.blogspot.com/2021/03/blog-post_78.html
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΟΤΟΜΗ ΤΟΥ ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ ΕΚΛΑΠΗ ΣΤΗΝ ΛΙΒΥΗ ΚΑΙ ΠΟΥΛΗΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΒΡΑΖΙΛΙΑ. ΧΡΟΝΟΛΟΓΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ 400 Π.Χ.
https://zenonpapazaxos.blogspot.com/2021/08/400.html
Ζ.Π.
Μνημόσυνο του Έκτορα κάνει ο Δήμος Τροίας και οι Τούρκοι.
ΑπάντησηΠοιος ελληνικός Δήμος έχει κάνει μνημόσυνο του Αχιλλέα, του Οδυσσέα, του Μενελάου, του Αγαμέμνονα; Του Κλ. Σαματιάδη
Κάθε πέντε χρόνια, την εποχή του τρύγου, ο Δήμος της Τροίας κάνει μνημόσυνο στην περιοχή Ίντεπε / Intepe, εις το όνομα του Έκτορος…
Πέραν του λαογραφικού χαρακτήρος της εν λόγω εκδηλώσεως, η επιλογή του Έκτορος οφείλεται στον παραλληλισμό που θέλουν να υπογραμμίσουν στο πρόσωπό του, συμβολικά οι γείτονες, θεωρώντας τους ίδιους ως αποδέκτες και θεματοφύλακες κάθε συμβάντος πολέμου, ως επιβουλή ξένης δύναμης στην Μικρά Ασία.
Άλλωστε οι Τούρκοι ιστοριογράφοι στο παρελθόν έχουν χαρακτηρίσει την Άλωση της Πόλης ως μεταχρονολογημένη εκδίκηση του πολέμου της… Τροίας!
ΣΧΟΛΙΟ Γ. ΛΕΚΑΚΗ:
Πρώτα, ας θυμήσουμε, και ας τους θυμήσουμε, πως ο Έκτωρ είναι θαμμένος στην Θήβες της Βοιωτίας... που ούτε οι... Θηβαίοι ξέρουν πού ευρίσκεται ο τάφος του...
Πέρα από το άσχετο των διοργανωτών με το πρόσωπο το οποίο τιμούν, ποιος ελληνικός Δήμος έχει κάνει μνημόσυνο υπέρ του Αχιλλέως, του Οδυσσέως, του Μενελάου, του Αγαμέμνονος, του Αίαντος;
Μια (ακόμη) ΜΟΝΙΜΗ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ για την οποία δεν θα διαμαρτυρηθεί κανείς… Οι παραβιάσεις δεν είναι μόνο… εναέριες και θαλάσσιες… είναι πρωτίστως πολιτισμικές… Κι από εκεί ξεκινούν όλα...
Ζ.Π.
ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ.
ΑπάντησηΗ διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και των κλασσικών σπουδών στην Ισπανία βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή και μάλιστα κινδυνεύει να εξαφανισθεί από το εγκύκλιο πρόγραμμα σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Μπροστά στο ενδεχόμενο να σταματήσει η διδαχή της γλώσσας που απετέλεσε τη μήτρα της δυτικής λογοτεχνίας κι επιστήμης, μία σειρά από ισπανικά ιδρύματα για τις κλασσικές σπουδές ανέλαβαν μία πρωτοβουλία σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης, αλλά και στα κατά τόπους όργανα εκπαιδευτικής πολιτικής στις αυτόνομες περιφέρειες της χώρας, για να αναστραφεί η τάση απαλοιφής των κλασσικών σπουδών από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Όπως τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διαπρεπής ελληνιστής Εουσέμπι Αγιένσα Πρατ (συγγραφέας του βιβλίου Στις Εσχατιές της Θάλασσας: Ελληνοϊσπανικές Λαογραφικές Συγκριτικές Μελέτες, εκδ. Ηρόδοτος 2018), «εάν δεν γίνει κάτι για να αποφευχθεί αυτό το ενδεχόμενο, τότε υπάρχει κίνδυνος, με δεδομένου ότι θα συνταξιοδοτηθεί σύντομα η πλειονότητα των υπαρχόντων καθηγητών Αρχαίων Ελληνικών, που έχει πολλά χρόνια στην εκπαίδευση, δεν θα υπάρχει πλέον στο πρόγραμμα σπουδών και στις εξετάσεις για το απολυτήριο Λυκείου –που εξασφαλίζει την είσοδο στα Πανεπιστήμια— το σχετικό μάθημα». Μάλιστα, όπως τονίζει, λιγοστές είναι ήδη οι αυτόνομες περιφέρειες που περιλαμβάνουν τα Αρχαία στα προγράμματά τους, καθώς επιλέγουν στο πεδίο των κλασσικών σπουδών να διδάσκεται μόνον η λατινική, καταργώντας την κατ’ επιλογή διδασκαλία δύο αρχαίων γλωσσών.
Οι ελληνιστές συγκάλεσαν για τα Αρχαία Ελληνικά μια ημερίδα στη Μαδρίτη
Ενώπιον αυτής της δυσμενούς προοπτικής, που θα οδηγήσει στον απορφανισμό νέων σπουδαστών της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και στον ουσιαστικό παραμερισμό των ανθρωπιστικών σπουδών —μία γενικευμένη τάση, άλλωστε, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες— μία σειρά από ενώσεις ελληνιστών της Ιβηρικής ενώνουν τις φωνές και τις προσπάθειές τους, προκειμένου ν’ αναδείξουν την αναγκαιότητα να συνεχισθεί η διδασκαλία των Αρχαίων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Για τον λόγο αυτό, συγκάλεσαν για τις 25 Μαΐου μία ημερίδα στη Μαδρίτη, «όχι μόνον για να καταγγείλουν την κατάσταση, αλλά και για να προτείνουν αποτελεσματικές και συγκεκριμένες λύσεις, έτσι ώστε η διοίκηση σε όλα τα επίπεδά της (Κράτος, αυτόνομες περιφέρειες, βουλευτές, διευθυντές κέντρων σπουδών), να επιχειρήσουν να διορθώσουν μία κατάσταση που μπορεί σε βραχύ χρονικό διάστημα να καταστεί μη αναστρέψιμη και με σοβαρές συνέπειες για το επίπεδο εκπαίδευσης των μαθητών μας στη μέση εκπαίδευση και για την επιβίωση των ανθρωπιστικών σπουδών στην ανώτατη πανεπιστημιακή εκπαίδευση», όπως τονίζουν στην ανακοίνωσή τους οι ελληνιστές. Τα διαπρεπή μέλη των ενώσεων για τις κλασσικές σπουδές στη Ιβηρική, όπως τόνισαν αρκετοί εκπρόσωποί τους στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, απευθύνουν επίσης έκκληση σε κάθε ενδιαφερόμενο φορέα και στην Ελλάδα, να συντονίσουν τη φωνή τους στη δική τους προσπάθεια για να ενισχυθεί η εκστρατεία ευαισθητοποίησης των φορέων στην Ισπανία για την ενίσχυση της διδασκαλίας των Αρχαίων.
Ζ.Π.
Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ. AKROPOLIS WORLD NEWS - Τὰ νέα ἑλληνιστὶ γεγραμμένα. ΤΗΝ ΓΡΑΦΕΙ... ΙΣΠΑΝΟΣ. ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΙΚΑΝΟΙ ΝΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΘΟΥΝ ΤΗΝ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥΣ.
http://www.akwn.net/
https://autochthonesellhnes.blogspot.com/2020/01/akropolis-world-news.html
Juan Coderch (University of St Andrews)
Akropolis World News (Ειδήσεις εις την Αρχαία Ελληνική γλώσσα)
Είναι να τρελαίνεται κανείς. Η Ελλάδα έχει τόσες Φιλοσοφικές - Φιλολογικές σχολές. Τόσους πανεπιστημιακούς "καθηγητές" αρχαίων ελληνικών. Χιλιάδες καθηγητές φιλολόγους. Χιλιάδες "λογοτέχνες". Με τι ασχολούνται όλοι αυτοί; Κανένας σήμερα, στον καιρό του Διαδικτύου, δεν σκέφτηκε να κάνει αυτό που έκανε ο λαμπρός Ισπανός καθηγητής, μία διαδικτυακή εφημερίδα στα Αρχαία Ελληνικά; Και πόσα ακόμη μπορεί να σκεφθεί κανένας. Η πρωτοτυπία, η αληθινή δημιουργικότητα, η πνευματική παραγωγή χάθηκαν απ' αυτόν τον τόπο; Έμεινε μόνο η βρωμιά της χαβούζας;
Ζ.Π.
Ο Χουάν Κόντερχ, ο Ισπανός καθηγητής του Πανεπιστηµίου St. Andrews στη Σκωτία, γεννήθηκε στην Καταλονία, σπούδασε Κλασική Φιλολογία πριν µεταβεί στην Αγγλία για ακαδηµαϊκή καριέρα. ∆ίδαξε για πέντε χρόνια Λατινικά και Αρχαία Ελληνικά στο Πανεπιστήµιο της Οξφόρδης και συνέχισε στη Σκωτία ως επίκουρος καθηγητής. Εκτός από Λατινικά, Ελληνικά, Ισπανικά και Αγγλικά, µιλάει Γερµανικά και Ρωσικά, ενώ δηλώνει και λάτρης του κλασικού µαραθωνίου!
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς σκεφτήκατε να δηµιουργήσετε ένα site µε διεθνείς ειδήσεις στα Αρχαία Ελληνικά;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Υπήρχαν δύο sites που δηµοσίευαν ειδήσεις στα Λατινικά. Κανένα όµως που να είναι στα Αρχαία Ελληνικά. Ετσι, πριν από επτά χρόνια περίπου αποφάσισα να δηµιουργήσω εγώ ένα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει κάποιος λόγος να µάθει κάποιος Αρχαία Ελληνικά σήµερα ή είναι µια περιττή γνώση;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το να γνωρίζεις τη γλώσσα ενός πολιτισµού που έπαιξε τόσο µεγάλο ρόλο στη διαδικασία διαµόρφωσης του σύγχρονου κόσµου και στην οποία έχουν γραφεί τόσο υπέροχα έργα αρκεί ως επιχείρηµα. Οταν ακούω κάποιον να θεωρεί τα Αρχαία Ελληνικά «περιττή γνώση», θυµάµαι ότι όταν ήµουν καθηγητής σε λύκειο υπήρχαν µαθητές που επέλεγαν Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά για να αποφύγουν τη Φυσική και τα Μαθηµατικά. Ηταν δύσκολο να τους εξηγήσω πόσο ωφέλιµο είναι να γνωρίσουµε τις ρίζες του πολιτισµού µας και να κατανοήσουν το νόηµα της φράσης «Οσο πιο πολύ κοιτάζουµε στο παρελθόν, τόσο πιο ικανοί γινόµαστε να κοιτάξουµε το µέλλον». Οταν όµως µου κάνει αυτήν την ερώτηση κάποιος ενήλικος αποφεύγω να απαντήσω, γιατί θεωρώ ότι όποιος ρωτά δεν έχει το απαραίτητο επίπεδο για να καταλάβει την απάντηση.
Ούτως ή άλλως τα αρχαία Ελληνικά δεν πρόκειται για νεκρή γλώσσα, αλλά για αθάνατη γλώσσα.
Ζ.Π.